Aberdeen forest resort

11 augustus 2014 - Ginigathhena, Sri Lanka

We hebben 3 dagen gelogeerd in het Aberdeen forest resort. Jungle, regen, bochtige weggetjes en veel beesten. Hier het verslag van de 3 dagen.

Zaterdag 9 augustus,
Gisteren zijn we vanuit Kandy op weg gegaan naar Aberdeen Rain forest. Een rit van zo'n 60 km, in zuidelijke richting. Mr. Marcus wees nog naar de weg waar hij normaal gesproken naar links gaat, richting Nuwara Elyia. Wij gingen rechts af. Wat opviel was dat het verkeer al snel rustiger werd, niet meer dat gekrioel van tuk tuks, brommers, bussen en auto's. Na weer een fantastisch locale lunch kwamen we bij een groot bord: Aberdeen forest resort. Deze weg ging echt wel heel stijl naar beneden. De man die stond te wachten bleek de eigenaar, hij wees ons de weg naar beneden, 1,5 kilometer lang stijl naar beneden. De eigenaar zelf had een enorme 4 while drive. Onderweg begon ik mij af te vragen hoe de bus van Mr. Marcus hier weer naar boven zou kunnen komen. Mr. Marcus vertelde nog dat hij in al die jaren als chauffeur nog nooit zo'n steile en slechte weg had hoeven rijden. Uiteindelijk kwamen we aan bij het water, in de jungle, waar een paar hutten waren gebouwd. We werden verwelkomd door een reusachtige spin waar Marijn meteen van begon te gillen als een speenvarken. Wij hadden de familiekamer, 3 grote bedden, klamboe, 2 badkamers. Naast een paar chagrijnige Belgen waren we de enige gasten. Mr. Marcus ging die avond met openbaar vervoer naar huis, hij bleek niet al te ver hiervandaan te wonen.

Zondag 10 augustus,
Vanochtend de tocht met de bus naar boven, dat was zoals verwacht een hele onderneming. Het heeft vannacht enorm geregend, wat de grip niet erg ten goede kwam, rokend en spinnend kroop de bus naar boven. Halverwege zijn we overgestapt in de auto van de eigenaar nadat we een stuk omhoog gelopen waren. Later die dag ontmoette we weer een lachende Mr. Marcus, met bus. Het was hem gelukt om heelhuids boven te komen. Vanmiddag een hoogtepunt: we hebben geraft, op een behoorlijk onstuimige rivier. Onderweg passeerde we de plek waar de film 'bridge over the rivier Kwai' is op genomen. Marijn was op zijn zachts gezegd not amused, de rivier was haar een beetje te onstuimig, Eva en Lois genoten, net als wij. Er voer nog een andere boot, met 2 dames in boerka, daaroverheen een zwemvest en een helm. De meisjes vonden dat maar raar. Het laatste stuk konden we uit de boot en ons laten meevoeren met de stroming, na enig aandringen ging Marijn ook te water. Later zijn we ook nog van een paar watervallen afgesprongen en hebben we ons in een stroomversnelling laten meevoeren. Marijn heeft het 2e deel niet meegedaan en is bij de botenverhuur achtergebleven. Ze zat braaf naast Mr. Marcus snoepjes te eten toen we terug kwamen. Een en ander speelde zich overigens gedeeltelijk af in de stromende regen, geen probleem want er kwam warm water naar beneden. Wat wel een probleem is, is dat er niet alleen regen uit de lucht valt,  maar ook....bloedzuigers. Marijn schreeuwde tot aan Colombo toen er 1 op haar arm zat, en vanavond had Eva er een boven de rand van haar schoen, bloedde behoorlijk. Gelukkig kan het geen kwaad.

Maandag 11 augustus,
Het heeft zo'n beetje de hele dag geregend, zodat we ons programma moesten aanpassen, geen Aberdeen waterval vandaag, maar watervallen gaan we later nog bezoeken. Eerst zijn we naar het bijgelegen plaatsje geweest, wat een stuk aangenamer is dan de meeste steden die we tot nu toe hebben bezocht. Minder verkeer en op de meeste gedeeltes een soort van stoep waardoor je niet de hele tijd bang bent om voor je sokken gereden te worden. Lois heeft een shirt gescoord en ik kocht een echt fotorolletje, voor de onderwater camera. Vanmiddag na weer een prima locale lunch zijn we het terrein van een theeplantage opgereden. We werden ontvangen door, naar later bleek, de assistent manager, voor 500 roepie wilde hij ons wel de fabriek laten zien. In deze fabriek werken 50 mensen, en alles gaat met de hand. Vrouwen die sjouwen met zware kratten met halffabricaten. Zakken die met de schep worden gevuld met thee. In Nederland zou dit ondenkbaar zijn, vertelde onze meegereisde Arbo deskundige. Ook de meegereisde Lean deskundige ontdekte een poster met de 5S voorschriften. Met een halve kilo zwarte thee onder de arm vertrokken we weer. Het is goed dat we morgen weer wat warmere streken gaan opzoeken, door de regen is alles klammig geworden. We gaan met de trein verder, richting Ella, de eerste klasse kaartjes waren uitverkocht, ben benieuwd hoe het ons vergaat.......