De leeuwenrots en de grottempels van Dambulla

5 augustus 2014 - Kandy, Sri Lanka

Op naar de leeuwenrots. Lois had hem al vermeld in haar spreekbeurt over Sri Lanka, maar wat is het een majestueus ding.....de rots steekt 200 meter uit boven het omliggende terrein en is in de jaren 477 tot 495 het paleis geweest van koning Kassapa. Kassapa was de oudste zoon van koning Dhatusena en 1 van zijn niet adelijke bijvrouwen. Kassapa was bang dat zijn jongere broer Mogallana het koningschap zou erven van hun vader omdat hij wel een adelijke moeder had. Daarom nam Kapassa zijn vader gevangen en verjoeg zijn broer en werd hiermee zelf koning. Om zijn macht te benadrukken en om zich te beschermen tegen een tegenaanval van zijn broer verplaatste hij de hoofdstad naar Sigiryia en liet de rots ombouwen tot paleis. Nu nog zijn de overblijfselen zeer indrukwekkend. Dubbele stadsmuren met een gracht waarmee de hele vlakte onder water gezet kan worden. Tuinen waar zwembaden en fonteinen stonden en dan een heleboel trappen omhoog langs de rots. Prachtig bewaarde schilderingen waren de beloning van onze klim naar boven (zie foto's). Toen we het laatste stuk op wilden gaan werden we naar beneden gestuurd en was er wat paniek. Er was een wespenaanval. Idd zagen we een forse zwerm rondvliegen rondom een 7 tal enorme wespennesten die onderaan de rots hingen. Op het laatste platform voor de top stond ook een tentje van gaas. Om te schuilen bij wespen aanvallen, maar die was veel te klein voor alle mensen die er waren....ook kon je regenpakken lenen ter bescherming. Na een kwartiertje werd de trap weer vrijgegeven met de waarschuwing dat het zo weer kon gebeuren.....Pieter en Lois zijn toen nog naar boven geklommen maar Eva, Marijn en ik vertrouwden het niet.....jammer maar helaas dan maar......

toen zijn we doorgereden naar de grottempels van Dambulla. Die zijn ongelofelijk! 6 grotten op een rij, met hierin enorme liggende boeddha's uitgehakt uit de rots. Verder zijn de grotten gevuld met een enorme hoeveelheid Boeddha beelden met hierom heen de meest prachtige verhalen over het leven van Boeddha in de wandschilderingen eromheen. De meisjes vonden het ondanks al het geklauter in de hitte ook een hele belevenis en waren geïntrigeerd door de verhalen.

Na deze belevenissen gingen we op weg naar Kandy. Nog een tussenstopje in een ayur vedische spice and herbal garden waar alle meisjes lekker hoofd en nekschoudermassage kregen. Na een cremetje voor 12 euro (heel duur voor Sri Lankaanse begrippen, Piet werd er narrig van al dat toeristen duwen) te hebben gekocht en cinnamon oil tegen oorpijn reden we door naar Kandy. Hier hebben we onze intrek genomen in een eenvoudig maar leuk hotel, waar we zo ongeveer de enige gasten zijn. Vanavond heerlijk local gegeten in het stadje! Waar Piet nog even de rugzak met alles erin liet staan in het restaurant. Op de weg terug werd onze chauffeer meteen gebeld en gelukkig konden we de tas ophalen. Hier wordt overigens momenteel Perehera gevierd. Daar gaan we morgen maar eens kijken.....