Kandy, de Perahera processie

7 augustus 2014 - Kandy, Sri Lanka

Na gisteren een relax ochtendje in het hotel te hebben gehad, zijn we die middag de stad in gegaan voor een dansvoorstelling. Prachtige rituele dansen en vuurlopers. Het was spannend om te zien: strijders, oorlog, verleiding en verbondenheid met de meest prachtige kostuums, trommelaars en rinkelende belletjes bij iedere stap. Toen was het nog een uurtje voordat de Perahera begon. Dit is een boeddhistisch feest ter ere van de relikwie van de tand van Boeddha wat ieder jaar in augustus gedurende 10 dagen plaats vindt in Kandy. Elke avond vindt er een processie plaats waarbij de 4 grote tempels zich presenteren in een optocht. Elke volgende avond is de processie spectaculairder. Wij waren er op de 6e avond en er liepen wel 50 prachtig uitgedoste olifanten mee omringd door groepen dansers, trommelaars, vuurartiesten en allerlei andere artiesten. De olifanten waren bedekt met kleden en lichtjes en liepen braaf mee ondanks al het getrommel en gespring om hen heen. We vroegen ons wel af wat Marianne Thieme ervan zou vinden....We hadden een mooie plekje tussen de lokale bevolking achter het hek bij de start van de processie. We hadden dus ook zicht op de voorbereidingen. Wat een belevenis, een urenlange stroom van dansers, kunstenaars en olifanten gepaard gaand met hypnotiserend getrommel. Een fantastische belevenis.  Marijn was totaal gegrepen door de olifanten en wilde ze perse allemaal op de foto zetten ondanks dat het echt te donker was voor ons cameraatje. De grootste olifant die de tandrelikwie draag in een soort kastje op zijn rug stond al de hele avond recht tegenover ons te wachten tot hij aan de beurt was. Op weg naar huis nog even een paar wraps gegeten. De meisjes vonden een keer iets anders als rijst ook wel weer een keer fijn, hoewel ze ook de rice & curry wel prima vinden en ook steeds meer spicy eten kunnen hebben. Ha! Echte kinderen van hun moeder....behalve Marijn dan want die houdt het nog meestal bij rijst en papadum....

Vanochtend hebben we de tempel van de tandrelikwie ook nog maar even bezocht. Dit is per slot van rekening de meest heilige plaats voor Buddhisten. Hier wordt de "echte"  tand van Buddha bewaard. (In de processie gaat een replica mee) de hele geschiedenis van de tand staat er afgebeeld in een stuk of 20 schilderijen. Aardig om te weten is dat de tand niet alleen een religieus symbool is maar ook een sterk politieke functie had omdat de koning die de tand in zijn bezit had zeggenschap had over Sri Lanka. Er zijn dus ook vele oorlogen over gevoerd. De tempel zelf is relatief klein maar heel mooi versierd met goud en schilderingen. De tand zelf zit in een 7 doosjes constructie, maar die is alleen te zien tijdens speciale ceremonies, die hebben we gemist.

daarna weer heerlijk geluncht in hetzelfde lokale tentje als gisteren. Dat vonden de mensen echt heel leuk, dat we terug kwamen....nu even relaxen bij het zwembad (zie foto en filmpje) bij ons nieuwe hotelletje. Heerlijk plekje met uitzicht over het oerwoud en de rivier.

1. Saskia:
    7 augustus 2014
    Klinkt goed, die vakantie in Sri Lanka! Knap dat je meiden al spicy eten - dat is ons in Bali nog niet gelukt.. Veel plezier nog met de mooie rondreis. Groetjes!
  2. Veerle:
    7 augustus 2014
    Hoi Eva Lois en Marijn,
    Cool zwembad, is het leuk in Sri Lanka.
    Wij gaan morgen naar Spanje
    Groetjes Veerle