Mihintale en Polonnaruwa

3 augustus 2014 - Sigiriya, Sri Lanka

Wat een fantastische hele oude schatten zijn er te vinden in Sri Lanka....vanochtend  vroeg begonnen we in Mihintale. Een heuvel waar de Indiase monnik Mahinda in het jaar 247 voor Christus de koning en zijn 400.000 volgelingen wist te bekeren tot het boeddhisme. De koning heeft toen dit complex laten bouwen. Het bestaat uit 3 lagen verbonden door bijna 2000 treden, allemaal uitgehouwen uit de rotsen. Hier vind je vervolgens overblijfselen van het paleis, de gezamenlijke eetkamer en de vergaderzaal. Alles voorzien van vele symbolische figuren. Verder staat er een enorme witte Boeddha die uitkijkt over de de heuvels waar je naar toe kunt klimmen. Het hele complex ligt op de heuvel met veel bomen, schaduw en een heerlijk briesje en prachtig uitzicht, (zie filmpje). De meisjes keken hun ogen uit, ook naar de vele apen die de broodjes afpakken van de mensen....hihi

Daarna zijn we doorgereden naar Polonnaruwa. Deze stad is tussen de 11e en de 13 eeuw de hoofdstad van Sri Lanka geweest. Er is heel veel bewaard gebleven en hierdoor krijg je een heel goed idee van hoe het leven in het paleis en in de oude stad geweest moet zijn. Eerst hebben we het oude paleis bezocht: een stuk of 40 aan elkaar verbonden ruimtes met hier tussendoor hoge bakstenen muren. Hier vlakbij is weer de ontvangstruimte van de koning. Dit was fascinerend vanwege de grote hoeveelheid symbolische versieringen: bij de ingang een trapje met een prachtige maansteen (symbool voor de overgang naar de spirituele wereld als je er overheen loopt) en  aan beide kanten makara's, een soort draken die de tijd symboliseren.  Daarnaast lagen weer de koninklijke baden, soort zwembad met afwatering en ernaast de meest prachtige kleedkamer, speciaal voor de dames...

toen nog een stukje oude stad: langs de stadsmuur zie je nog de plekken waar ooit de winkeltjes waren. Het oude centrum is nog heel veel van over en een absolute belevenis. Hier vonden we de wachtersteen, de beschermer tegen kwade invloeden. Heel mooi, wel verbrande voetzolen...tjonge wat worden die stenen heet!

De kinderen vonden het echter veel te warm en hadden geen zin meer in oude stenen. Zij zijn lekker bij Mr Marcus blijven spelen. Na deze volle en warme dag op naar ons afgelegen jungle hotelletje. Viel een beetje tegen: geen plek voor Mr Marcus, starre eigenaar, alleen een koude douche en geen stroom zodat de ventilator het ook niet deed en we uiteindelijk met zijn allen om 3 uur 's nacht zaten we te puffen op de veranda...ach ja, vandaag doet alles het weer en is het wel weer ok. De meisjes vonden dat Mr Marcus wel bij ons op de kamer kon, hier stond toch een extra bed?!?! Vonden wij eigenlijk ook