Anuradhapura

2 augustus 2014 - Anuradhapura, Sri Lanka

Daar zijn we dan, in de culturele driehoek....een heel groot tempelcomplex. We begonnen bij de Ruwanweliseya, een stoepa gebouwd door een koning die zich hiervoor liet inspireren door een luchtbel. De koepel is enorm en wordt ondersteund door een muur van gebeeldhouwde olifanten op ware grootte. Ze stutten de koepel net zoals de boeddhistische leer de wereld ondersteund is het idee. Vervolgens een bezoekje aan de Sri Maha Bohdi oftewel de heilige bo-boom een loot van de boom waaronder Buddha in India de verlichting bereikt heeft. Daarna nog een oude Buddha en toen had Marijn er genoeg van: de warmte, de blote voeten op de hete stenen, al die indrukwekkende gebouwen, het was te veel. Mr Marcus wilde net iets te eten gaan halen, dus Marijn is met hem meegegaan en heeft genoten van een broodje, een mango en een colaatje. Na de volgende stoepa haakte ook Eva af en met alleen Lois hebben we nog even de grotten van Vessagirya bekeken: we hebben gemediteerd op de plek waar de koning mediteerde en geslapen waar de monniken sliepen....

Vanmiddag hebben we heerlijk geluncht, Michiel adviseerde Devilled chicken, heerlijk maar wel wat bluswater bij de hand houden....